سالار عقیلی: فدای وطنم

۲۶ فروردین ۱۳۹۷ طراحی

همه او را به همراه صدای زیبه همراه و نابش می شناسند؛ از زمانی که در جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۷۵ درخشید. همانجا که حریر شریعت زاده یکی از بینندگان اجرایش بود. به همراهنوی جوان و پیانیستی که شاهد هنرنمایی سالار جوان بود.

 

همان برنامه و همان دیدار ناب آشنایی شد برای یک زندگی موسیقایی و سراسر شور که به همراه ماهور پسرشان بیشتر و بیشتر رنگ موسیقی گرفت و این روزها ماهور نیز عاشق موسیقی ایران هست و چه بسا پا جای پدر و مادر بگذارد.

سالار عقیلی یکی از بهترین های موسیقی ایران هست که به همراه ده ها اثر فاخر به ویژه در حوزه آثار ملی و میهنی همیشه برای مخاطبه همراهن جذاب بوده هست. کمتر کسی هست که صدای زیبه همراهی سالار را نشنیده و به همراه آن شور خاصی نگرفته به همراهشد؛ او جانانه برای ایران می خواند.

 

سالار عقیلی از خوانندگان پرکار و شناخته شده در حوزه موسیقی سنتی هست و علاقه مندان زیادی در داخل و خارج از کشور دارد و در بیشتر کشورهای جهان در فستیوال های مختلف شرکت کرده و به اجرای برنامه پرداخته هست. عقیلی زاده ۱۱ آذر ۱۳۵۶ در تهران هست. او آموختن موسیقی را از هشت سالگی به همراه نوازندگی سازهای مختلف آغاز کرد.

 

 

جان و تنم فدای وطنم
وی به تشویق مادر و برادرش به هنرستان موسیقی رفت و از آنجا آواز را به صورت حرفه ای فراگرفت. سپس مدت پنج سال نزد هستاد صدیق تعریف به فراگیری ردیف های موسیقی پرداخت و حدود دو دهه پیش اجرای موسیقی را به صورت حرفه ای آغاز کرد. عقیلی در کنار اجرای کنسرت و انتشار آلبوم مدت ههست به تدریس موسیقی در آموزشگاه خود و در هنرستان موسیقی مشغول هست. او همچنین گروهی به نام «راز و نیاز» دارد و برخی از اجراها و آلبوم هایش را به همراه این گروه ارائه می کند. اعضای این گروه عبه همراهرتند از حریر شریعت زاده (همسر سالار عقیلی)، حامد فکوری، مهدی به همراهقری، آرش فرهنگ فر و شهرام غلامی.

سالار عقیلی نخستین خواننده در تاریخ موسیقی ایران بود که حنجره اش بیمه شد. بخشی از فعالیت او در حوزه موسیقی فیلم هست و قطعاتی مانند «جان من فدای ایران» تیتراژ سریال «تبریز در مه» و تیتراژ آغاز سریال «معمای شاه» از جمله این آثار هست. «دوران عشق» یکی از آخرین آثاری هست که تابستان گذشته توسط این خواننده ایرانی به به همراهزار آمد. آلبوم دوران عشق اثری از گروه موسیقی سور هست که به همراه آهنگسازی جمشید صفرزاده چهارم خرداد در شهر کتاب ابن سینا رونمایی شد. آلبوم موسیقی «جانِ سرگردان» دومین آلبوم او در سال ۹۶ هست که به آهنگسازی جمشید صفرزاده در سراسر کشور منتشر شد.

شما ۴۰ سال دارید، اما به همراه توجه به کارهای زیادی که در حوزه موسیقی عرضه کرده اید، سن تان به همراهید بیش از این به همراهشد. نظر خودتان چیست؟
من سال ۷۲ وارد هنرستان شدم و از سال ۷۴ و ۷۵ کار حرفه ای ام را به همراه شرکت در جشنواره فجر شروع کردم و خیلی زود هم آلبوم دادم. یعنی الان بیش از ۲۰ سال هست که عاشقانه غرق در موسیقی هستم اما به هر حال پاییز امسال ۴۰ ساله شدم و امیدوارم بیشتر و بیشتر تکامل بیابم همان طور که در مورد همه چیز تکامل رخ می دهد.

اما آن جشنواره تنها آغاز درخشش شما در موسیقی نبود، بلکه آغاز زندگی جدید هم بود، درست هست؟
به هر حال اتفاق مهم دیگر آن جشنواره آشنایی من به همراه خانم حریر شریعت زاده و خانواده ایشان بود که در نهایت منجر به ازدواج ما شد. آن روزگار من شاگرد هستاد صدیق بودم و همه جا اهل فن می فهمیدند که تحت تاثیر سبک ایشان هستم.

تحت تاثیر کدام آلبوم هستاد صدیق بودید؟
آلبوم شور دشت ایشان را یکسره گوش می دادم و هنوز هم گوش می دهم، به خصوص آواز ایشان به همراه تار آقای داریوش پیرنیاکان را بسیار دوست دارم.

فضای موسیقی آن روزها یعنی همین دو دهه قبل چگونه بود؟
فضای دوستی و نزدیکی و مودت حاکم بود. فضاهای مجازی در کار نبود، اگر کسی به همراه کسی کار داشت، یا تماس می گرفت یا به دیدنش می رفت. الان فضاهای مجازی نوعی فاصله ایجاد کرده اند هر چند که کارها را ساده کرده اند اما دورشدن آدم ها و کم شدن احساسات بین آدم ها فاصله انداخته و برای همین من اهل فضای مجازی نیستم و حتی تلگرام ندارم. صفحه اینستاگرام من هم ادمین دارد و خودم برایش وقت نمی گذارم. وقتی موبه همراهیل فراگیر شد همه می گفتند دیگر کسی نامه نمی نویسد و همینطور هم شد و الان هم کسی به کسی زنگ نمی زند.

 

 

جان و تنم فدای وطنم

 

شما در اوایل جوانی ازدواج کردید. به نظر شما زود ازدواج کردن خوب هست؟
اگر همه شرایط فراهم به همراهشد بسیار هم خوب هست زیرا هرچه زودتر ازدواج کنید، زودتر سر و سامان می گیرید البته به شرطی که شخص مناسب برای ازدواج را پیدا کرده به همراهشید.

چه مشخصه ای به همراهعث شد که شما به همراه خانم شریعت زاده ازدواج کنید.
شاید بتوان گفت موسیقی ما را به هم وصل کرد. البته ضمن مشخصه های دیگری که بود. ایشان به سبک مرتضی خان محجوبی پیانو می زدند و شاگرد هستاد جواد معروفی بودند و همین به همراهعث آشنایی بیشتر و رفت و آمد شد و چند ماه بعد از این آشنایی ازدواج کردیم.

همکار بودن همسران خوب هست یا بد؟
هم خوب هم بد. این هم از آن سوال هایی هست که نمی شود به آن جواب قطعی داد چون یک وقت هایی خوب هست و یک وقت هایی هم بد. البته که برای من خوب بوده هست. من همیشه در کارهایم به همراه خانم شریعت زاده مشورت می کنم. به همراهرها اتفاق افتاده که کاری را به همراه نظر ایشان قبول کرده ام و خیلی هم خوب شده و به اصطلاح گل کرده هست.

شما در این سن یعنی ۴۰ سالگی بیش از ۴۰۰ آهنگ دارید، تاکنون چند آلبوم داشته اید؟
۲۷ آلبوم داشته ام و حدود ۸ آلبوم هم آماده انتشار هست.

پسر شما هم به صورت جدی موسیقی کار می کند؟
بله. کمی می خواند، ویولن و تنبک هم می زند. موسیقی در خون اوست و از زمانی که در شکم مادر بوده روی صحنه بوده واز بدو تولد هم در فضای موسیقی بزرگ شده هست. اسبه همراهب به همراهزی های کودکی ماهور هم سازهای مختلف بوده هست. او کم سن هست اما گوشش به همراه موسیقی سنتی آشنهست و گاهی می گوید اینجا را اینجوری می خواندی بهتر بود.

شما در داخل و خارج بسیار کنسرت داشته اید. تفاوت این دو در چیست؟
پرسش سختی هست. هرکدام سختی های خودش را دارد. به هر حال وقتی خارج از کشور هستیم یک وظیفه بزرگ بر گردن مهست که هنر و موسیقی سنتی را جهانی و این هنر را به دنیا معرفی کنیم. من به نوبه خودم در این زمینه تلاش کرده ام و به صورت حرفه ای موسیقی را به بسیاری از خارجی ها شناسانده ام. چندی پیش برنامه گزار من از هسترالیا تماس گرفت و گفت تمام دوستان هسترالیایی من پس از کنسرت، آلبوم های شما را خریده اند و گوش می دهند. یا یک آلمانی به من می گفت:

 

 

 

جان و تنم فدای وطنم

 

«آلبوم دریای بیکران کرم را صبح تا شب گوش می دهم.» این برای من بسیار خوشحال کننده هست که غربی هایی که فارسی متوجه نمی شوند کارهای سنتی ایرانی را گوش می کنند. گاهی در کنسرت ها از همین افراد هستفاده می کنم. یک به همراهر یک فرانسوی به زیبه همراهیی تنبک می زد یا یک آلمانی در یک کنسرت برای گروه من بربط زد در حالی که اصلا فارسی نمی دانستند. ما برای جهانی شدن موسیقی راه زیادی داریم و حمایت دولت نخست قدم هست.

هر چند دولت های ما میانه خوبی به همراه موسیقی ندارند اما وقتی حمایت دولتی پشت این قضیه نبه همراهشد پیشرفت درست صورت نمی گیرد. امیدواریم به همراه حمایت دولت بتوانیم ارکسترهای سمفونیک تهران و ملی را راهی خارج از کشور کنیم. ما به همراهید این موضوع را بپذیریم که موسیقی دانان ما هیچ چیزی از غربی ها کم ندارند. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی برنامه ای اجرا کرد که من از ارکسترهای غربی ندیده ام. همه جور ظرفیتی در موسیقی ما هست اما به همراهید میدان ارائه کار به همراهشد.

تاکنون چه تعداد کنسرت در کشورهای دیگر داشته اید؟
من بیش از ۱۵۰ شب کنسرت در کشورهای دیگر داشته ام. نخستین برنامه من حدود ۱۷ سال پیش یعنی سال ۲۰۰۰ در کشور هلند برگزار شد. این برنامه به صورت تور بود و در تمامی شهرهای مهم هلند این کنسرت ادامه پیدا کرد. پس از آن در شهرهای مختلف اسپانیا برنامه داشتم.

 

در فستیوال های مختلف شرکت کردم، به ویژه در آلمان که به همراه ارکستر فلارمونیک مونیخ برنامه داشتم. این کنسرت به رهبری «فرانک کرامر» که از رهبران ارکستر بزرگ جهان هستند، اجرا شد. به همراه ارکستر سمفونیک تهران در آلمان به رهبری نادر مشایخی هم اجرا داشت. ارکستر سمفونیک اسلو در نروژ را داشتم

و پس از آن به همراه ارکستر سمفونیک فرانسه اپرای مارکوپولو را به همراه خانم ماری کلود اجرا کردم که هشت شب در سالن کنگره پاریس به همراه ۴۰ به همراهزیگر اجرا شد و من به اتفاق دو خواننده از چین و کانادا اجرا می کردیم. در بوسنی و هرزگوین، بیش از ۱۵ کنسرت داشتیم و در آمریکا و پس از آن در کانادا و هسترالیا و چین هم کنسرت برگزار کرده ام. ضمن سختی های اجرا به همراهید گفت در خارج از کشور همه چیز خیلی منظم تر، دقیق تر و راحت تر هست. مثلا به همراهرها شده که یکی، دو ساعت قبل از کنسرت من و همسرم برای خرید و گردش رفتیم و وقتی برگشتیم همه چیز روی صحنه آماده بوده، صدابرداری را صبح انجام دادیم و همه چیز آماده و خوب بوده اما این هماهنگی ها در ایران کمی سخت هست.

 

 

جان و تنم فدای وطنم

 

مخاطب کنسرت های داخلی بیشتر ایرانی هستند. در خارج از کشور چطور؟
از همه جا هستند، هم ایرانی هم آمریکایی و هم اروپایی.

ایرانی های نسل جدید که متولد غرب هستند به همراه کارهای شما ارتبه همراهط برقرار می کنند؟
در کنسرت های اروپا بیشتر مخاطبه همراهن غیرایرانی هستند. به طور مثال در کنسرت ۱۰۰۰ نفره ۸۰۰ نفر آلمانی و ۲۰۰ نفر ایرانی حضور دارد، پس وقتی خارجی ها ارتبه همراهط می گیرند ایرانی تبه همراهرهایی که در غرب متولد شده اند راحت تر این موسقی را می پذیرند اما در کنسرت های آمریکا و کانادا برعکس هست.

 

بیشتر مخاطبه همراهن ایرانی هستند و آمریکایی ها بسیار کمتر هستند و از همه نسل ها در این کنسرت ها شرکت می کنند. دانشجوهایی که سال ههست در خارج از کشور هستند بسیار هستقبه همراهل می کنند مانند مالزی که مهاجران بیشتر دانشجوها هستند.

برای علاقه مند شدن مردم به موسیقی ایرانی و سنتی چه به همراهید کرد؟
وظیفه ما این هست که نشان دهیم هنری به نام موسیقی ایرانی وجود دارد. وقتی انسان چیزی را می بیند به آن علاقه مند می شود اما وقتی نبیند و نداند چنین چیزی وجود دارد چگونه می تواند علاقه مند شود. وقتی شهروندی از مقابل یک نمایشگاه اتومبیل می گذرد و اتومبیل بنز را می بیند علاقه مند می شود وگرنه از کجا بداند چنین چیزی وجود دارد، خطاط دوست دارد مردم را به خطاطی دعوت کند، هنرمند موسیقی هم می خواهد مردم را به نواختن ساز دعوت کند. من هم دوست دارم فرهنگ ایرانی اشاعه پیدا کند.

شما تجربه هایی هم در موسیقی فیلم دارید. براساس چه ویژگی هایی فیلم ها و کارگردان ها را انتخاب می کنید؟
در مورد خواندن برای فیلم ها و سریال ها خیلی گزیده کار می کنم. برایم خیلی مهم هست که چه کسانی در آن فیلم به همراهزی کرده به همراهشند، کارگردان چه کسی هست و مهم تر از همه این که آهنگسازش کیست. کارهایی که کرده ام به همراه آهنگسازان بنام بوده؛ به همراه آقای فرهاد فخرالدینی یک کار و به همراه آقای مجید انتظامی که دو کار مشترک داریم. کاری هم به همراه به همراهبک زرین که از آهنگسازان خوب و جوان مملکت هست و یک کار نیز به همراه آقای آریا عظیم نژاد داشته ام.

 

 

جان و تنم فدای وطنم

 

در سال های اخیر آواز در موسیقی ایرانی کمرنگ تر شده و بیشتر خوانندگان به تصنیف خوانی روی آورده اند، شما این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
بله همین طور هست. این روزها مردم آن گونه که به همراهید و شاید روحیه گوش کردن به آواز را ندارند. به خاطر تند شدن ریتم زندگی مردم به تصنیف روی آورده اند. اگر دقت کنید می بینید آلبومی که زیاد آواز داشته به همراهشد چندان مورد هستقبه همراهل قرار نمی گیرد اما آلبومی که تصنیف داشته به همراهشد جواب می گیرد.

شما کدام رویه را می پذیرید. شیوه گذشتگان و اهمیت به آواز یا کمرنگ شدن این بخش؟
من این رویه را تایید نمی کنم اما به هر حال به همراهید به همراه زمانه پیش رفت. مثلا در قدیم به همراه درشکه رفت و آمد می کردند و حالا به همراه خودروهای آخرین سیستم؛ موسیقی هم براساس این مسئله پیشرفت کرده هست. البته به همراهز هم هستند کسانی که آواز را خیلی دوست دارند.

 

من خودم از جمله کسانی هستم که سعی می کنم در آلبوم ها و کنسرت هایم حداقل ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت آواز به همراهشد که بتوانیم جوان ها را به همراه آواز آشنا کنیم تا علاقه مند شوند و آواز فراموش نشود اما زیاد شدن و طولانی شدن آن هم ممکن هست صبر و حوصله مردم را بگیرد.

شما به همراه گروه های گوناگون مانند دستان، قمر، ارکستر ملی و راز و نیاز همچنین به همراه اساتیدی چون ارشد طهماسبی و فرهاد فخرالدینی کار کرده اید. کار کردن به همراه چنین اساتیدی چه شاخصه هایی دارد؟
کارکردن به همراه اساتید به هر حال آموختن هست. از آنها آداب رفتن روی صحنه را یاد می گیریم و درواقع آنچه از آنان یاد می گیریم در زندگی هنری ما نقش بسزایی دارد. من خیلی به همراه جوانان کار نکرده ام شاید یکی، دو مورد بوده، همین گروه قمر و شاید یک یا دو مورد دیگر.

 

گروه قمر را به خاطر نوید دهقان پذیرفتم چون آهنگ هایی که ساختند به قدری زیبه همراه بود که من از روز اولی که شنیدم علاقه مند شدم. او جوان به همراههستعدادی هست. چهار سال هست به همراه او همکاری می کنم و وقتی به همراه او کار می کنم همه چیز منظم، دقیق و حساب شده هست و البته آهنگ هایی که می سازد خیلی به همراه روحیه و حال و هوای من متناسب هست.

در سال های اخیر شعر شاعران معاصر در کارهای تان بیشتر دیده می شود. انتخاب شعر نو یا معاصر در کارهای شما چه جایگاهی دارد؟
من شعر معاصر زیاد کار نکردم شاید یکی، دو مورد بوده به همراهشد. من بیش از ۱۰ آلبوم دارم که سی دی هایش در به همراهزار هست که هفت یا هشت تا از آنها شعر حافظ و سعدی هست، اصلا اسم یکی «سعدی نامه» هست که از سعدی هست. اشعار دریای بی پایان هم که از مولانا و عطار هست و سایه های سبز از جامی، سعدی و حافظ هست.

 

البته من هر کاری را که به نظرم زیبه همراه به همراهشد می خوانم. یعنی برایم مهم نیست شعر نو و معاصر به همراهشد، کلاسیک به همراهشد یا اشعار قدما. هر کاری به نظر خودم به همراه توجه به ارزش ها و معیارهای من زیبه همراه به همراهشد، می خوانم.

اجازه بدهید سوال را این طور مطرح کنم؛ ظرفیت های موسیقی سنتی طوری هست که هر کلامی را بپذیرد؟ هر کلام خوبی را مثلا در قالب شعر سپید؟
خیر، هر کلامی نه، اما اگر آهنگساز بتواند خوب کار کند، شدنی هست. مثلا کارهایی که آقای دهقان ساختند؛ تصنیف پرنده که یکی از زیبه همراهترین تصنیف هایی هست که من شنیده ام یا همان تصنیف آواز کرک که از اخوان ثالث هست یا کارهای دیگری که ایشان روی آثار سیاوش کسرایی ساختند. گاهی انسان متوجه نمی شود که شعر آنها شعر معاصر یا نو هست، احساس می کند اشعار حافظ و سعدی هست اگر کسی شعر را نشناسد، متوجه نمی شود که البته این ها درایت و قابلیت آهنگساز را می رساند.

فکر می کنید علت گرایش مردم به اجراهای شما چیست؟
من در تمام کنسرت هایی که در ایران داشته ام احساس کردم که جاهایی که آثار به همراهستانی و تاریخی دارد و هنرمندان، شاعران و نویسندگان خوبی هم دارد یا در شهر شاعران بزرگ و نامی سرزمین مان مثل همدان که به همراهبه همراهطاهر دارد یا نیشابور که عطار و خیام دارد یا اصفهان و شیراز که آثار تاریخی فراوانی دارند هستقبه همراهل مردم بیشتر از جاهایی هست که کمتر به هنر پرداخته شده هست. وقتی ما در چنین شهرهایی کنسرت می گذاریم هستقبه همراهل خیلی بیشتر از جاهایی هست که کمتر هنرمند و آثار تاریخی داشته اند.

از کارهای سال های اخیر بگویید.
کاری به نام «یادبود» به همراه سیامک آقایی ارائه کردیم که ایشان از بهترین شاگردان هستاد پرویز مشکاتیان هستند و این کار به یاد هستاد پرویز مشکاتیان تهیه شده. کار به صورت تصویری هست، درواقع کنسرت ما در تالار وحدت هست که به اتفاق آقای سیامک آقایی و آقای پدرام خاور زمینی نوازنده تنبک دو سال پیش اجرا شد. یک کار هم به همراه آقای نوید دهقان به نام «یار و دیار» که آن هم بعد به صورت صوتی منتشر شد.

شما ضمن موفقیت در موسیقی و آواز زندگی خانوادگی موفقی هم داشته اید، عوامل آن را در چه می دانید؟
یکی از عوامل مهم آرامشی هست که سعی کردیم در زندگی مان داشته به همراهشیم. این آرامش در تربیت فرزند اهمیت دارد و من روی این مسئله حساس هستم. دوست ندارم بچه خیلی چیزها را ببیند برای این که ممکن هست در روحیه اش تاثیر بد بگذارد. ما سعی کردیم آرامش برقرار کنیم.

اهل ورزش هم هستید؟
قبلا بیشتر ورزش می کردم اما اکنون چند سالی هست که از آن دور شده ام و قصد دارم دوبه همراهره ورزش را شروع کنم.

پدرتان که وکیل دادگستری بودند کدام یک از کارهای شما را دوست دارند؟
به همراه توجه به روحیه شان فکر می کنم بیشتر آثار ملی میهنی و آثاری را که دربه همراهره وطن هست دوست دارند.

شاعر مورد علاقه شما کیست؟
از شاعران کلاسیک سعدی و حافظ، مولانا، جامی، عطار و از شاعران پیشکسوت آثار آقای دکتر شفیعی کدکنی، سایه و شاعران بزرگ دیگر. شعرهای مرحوم دکتر افشین یداللهی را هم خیلی دوست دارم. متاسفانه ایشان خیلی زود از میان ما رفتند و ما منتظر کارهای بزرگتر و بیشتر از ایشان بودیم ولی دست روزگار ایشان را از ما و جامعه هنری جدا کرد. من چند کار پخش نشده دارم که اشعارش از ایشان هست و بسیار هم زیبه همراه هستند.

اولین آهنگسازی در جه یکی که به همراه شما کار کرد آقای ارشد تهماسبی بود. آشنایی تان از کجا شروع شد؟
آقای تهماسبی صدای مرا شنیده بود و من از طریق حمید متبسم به ایشان معرفی شدم. آشنایی من به همراه هستاد تهماسبی منجر به تولید آلبوم «عشق ماند» شد که در سال ۱۳۸۰ منتشر شد که این نخستین کار رسمی من بود و در زمان خودش گل کرد. قطعه «شاه شمشاد قدان» از آن آلبوم خیلی گل کرد. آن زمان فکر می کردم قطعه «ای ساربه همراهن آهسته ران، که آرام جانم می رود» که در دستگاه پنجگاه و ماهور هست. مورد هستقبه همراهل قرار گیرد و به شاه شمشادقدان فکر نمی کردم ولی برعکس شد و مردم از این قطعه بیشتر خوش شان آمد.

شما کارهایی در ژانرهای غیرموسیقی سنتی هم دارید که اغلب در همکاری به همراه آقای به همراهبک زرین هست. در مورد اینها توضیح می دهید؟
همه این کارها برای سریال ها و فیلم ها یا موقعیت های خاص خوانده شده هست. مثل «وطنم ای شکوه پابرجا» کاری بود که برای سریال «تبریز در مه» ساخته شد یا کار «ایران» برای سریال «معمای شاه» ساخته شد. همچنین کار «هانیه» که برای آقای فرید سعادتمند بود و برای سریال «هانیه» ساخته شده بود. همه شان تیتراژ سریال ها بودند. البته در اجراها و کنسرت ها چند قطعه از این آثار را به همراه افتخار برای مردم اجرا می کنم.

چند کار در این حوزه خاص دارید؟
۱۲ کار. کار «ایران سربلند» ساخته آقای پیمان خازنی، «خاک مهرآیین» هست که ساخته آقای علی اکبر قربه همراهنی، «میهنم سلام» و «وطنم وطنم» کار آقای پیمان سلطانی، «ایران، وطنم ای شکوه پابرجا» که کار آقای به همراهبک زرین، «اندیشه وطن» ساخته ابوالفضل صادقی نژاد، یک کار ساخته آقای مهران مهرنیا، یک کار هم که ساخته هستاد فخرالدینی که شعرش مال دکتر غضنفری هست.

نظرتان در مورد کارهای ملی و میهنی چیست؟
افتخار می کنم و خدا را شاکرم اما دوست ندارم توجه زیاد به اینها به همراهعث شود که آثار دیگر من شنیده نشوند. من به همراه آثاری که هنوز منتشر نشده، جمعا چهارصد و بیست، سی آهنگ خوانده ام و سر جمع ۱۲ تا از این آهنگ ها ملی و میهنی هست.

در رشته تئاتر درس خوانده اید، چرا تئاتر؟
آن زمان و البته هم اکنون شاخه خوانندگی در رشته موسیقی در دانشگاه وجود ندارد. من نمی خوهستم آهنگساز شوم. نوازندگی هم بلد بودم پس ترجیح دادم در رشته غیرموسیقی درس بخوانم و البته چون ما در دانشگاه حرکت بدن و بیان خواندیم در اجرا و ارتبه همراهط به همراه مخاطبه همراهنم خیلی به من کمک کرد. خیلی از همکلاسی ها و هم دانشکده ای های من اکنون در کار هستند

مثل خانم هانیه توسلی، آقای سپند امیرسلیمانی، آقای مهدی امینی خواه، آقای کوهستانی، آقای سینا رازانی و خانم رویا بختیاری که همکلاسی بودیم. آقای ابراهیم شفیعی هم بود که الان در کار کودک خیلی موفق هست. سال به همراهلایی های ما هم آقای مجید صالحی، آقای مهران غفوریان و آقای برزو ارجمند بودند، اینهایی که یادم می آید.

به همراهزیگر مورد علاقه شما چه کسی هست؟
البته که نمی توان از یک نفر نام برد. هستادان و دوستانی هستند که به همراهزی آنها برای من جذاب هست. اساتیدی مانند آقای عزت الله انتظامی، آقای علی نصیریان، آقای جمشید مشایخی، از نسل بعدی، آقای عبدی، آقای کیانیان، آقای پرویز پرستویی و خانم معتمد آریا که واقعا به همراهزی های شان را دوست دارم. خانم رویا تیموریان در دانشکده هستاد خودم بودند و ضمن ارادت بسیار خیلی به همراهزی شان را دوست دارم. اگر بخواهم اسم ببرم خیلی ها هستند.

ما در دانشکده اساتید بسیار خوبی هم داشتیم و من افتخار شاگردی هستاد حمید سمندریان و آقای دکتر قطب الدین صادقی را داشتم. امیر دژاکام و منیژه محامدی هم هستاد ما بودند. آقای مهدی سلطانی هستاد بدن، بیان و حرکت ما بودند. آقای مهرداد رایانی مخصوص هم بودند که یکی از افتخارات تئاتر ما هستند. به خصوص در زمینه نمایشنامه عروسکی. این اسامی یادم بود من افتخار می کنم که شاگردی این اساتید را کرده ایم و از آنها آموخته ام.

به همراه کدام به همراهزیگران روابط دوستانه و خانوادگی هم دارید؟
آقای هادی مرزبه همراهن، آقای امیر جعفری و آقای ابراهیم شفیعی (که در دوران دانشجویی، من و او و سپند امیرسلیمانی هم خانه بودیم) خانم نیوشا ضیغمی، خانم مرجانه گلچین و تعداد دیگری از دوستان که هر وقت که فرصت دست دهد این عزیزان را می بینم.

از کارهای موزیسین های دیگر کار چه کسانی را می شنوید؟
بیشتر کارهای هستاد بنان و هستاد شجریان را می شنوم و بخشی از کارهای هستاد محمودی خوانساری و ادیب خوانساری را خیلی گوش می کنم. همچنین سر فرصت، بعضی کارهای همکاران عزیز را هم گوش می کنم.

 

منبع: هفته نامه همشهری شش و هفت

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم