روانشناسی به اشتراک گذاری مطالب فروشگاه های اینترنتی در گوگل پلاس

۸ مرداد ۱۳۹۶ طراحی

این امر در حیطه کارکرد شبکه های اجتماعی بسیار مهم است: اگر ما share نکنیم، ممکن است دیگران از رسیدن به محتوایی که چه بسا برای آنها باارزش باشد و کارگشا، در بمانند.
 
از سوی دیگر در این شبکه ها، از طریق به اشتراک گذاشته شدن یک پیام ممکن است نطفه معاشرت ها و ارتباطات عمیق تر منعقد گردد.
 
این چیزی است که ما به کرات در شبکه های اجتماعی شاهد بوده و هستیم.
 
نگاهی دقیق تر
 
به اشتراک گذاری باعث می شود یک پیام و پست به حیات شبکه ای خود ادامه دهد.
 
این پیام می تواند چیزهای متنوعی باشد، مثل یک موضوع فنی مربوط به خود گوگل پلاس، تصویری از یک گربه خندان، یک پست ویژه گیک ها، اخبار، مقالات علمی و غیره.
 
اصولاً افراد ناخودآگاه نسبت به چیزی که share می شود، دید مثبت و تحسین برانگیزی دارند.
 
شاید با خود این گونه فکر می کنند که این پست چیز باارزشی داشته که بارها به اشتراک گذاشته شده است.
 
 در این بین پاسخ به این سوال اهمیتی ندارد که آیا پست مزبور، اصلی و زاییده فکر و دانش نویسنده است و یا یک مطلب کپی شده و دست دوم یا حتی دست چندم است.
 


اهمیتی ندارد که آیا پستی را که منتشر می کنید، اصلی و زاییده فکر و دانش شماست و یا یک مطلب کپی شده و دست دوم یا حتی دست چندم است. مهم این است که تا چه اندازه توجه کاربران را به خود جلب می کند

اگر هواداران و دنبال کنندگان شما بدانند که یکی از کسانی که پست را به اشتراک گذاشته خود شما هستید، این امر مزید بر علت می شود و دوستی های مجازی را استحکام می بخشد.
 
شبکه های متفاوت
 
شبکه شما متفاوت با شبکه های دیگران است.
 
قاعدتاً هر شبکه ای در گوگل پلاس با شبکه های دیگر کاربران تفاوت هایی دارد چرا که اعضای این شبکه ها را افراد مختلف و با سلیقه های گوناگون تشکیل می دهد.
 
آنچه که در این بین مهم و کلیدی است، به اشتراک گذاری و استفاده از و کامنت گذاری است.
 
مراحل کار
 
اجازه دهید روند کار را با هم مرور کنیم:
 
۱٫ کادر اعلان (Notification Box) چشمک می زند.
 
۲٫ شما کلیک می کنید.
 
۳٫ مشاهده می کنید که کاربری، پست شما را به اشتراک گذاشته است.
 
۴٫ با این فرض که پیش ذهنیتی نسبت به کاربر دارید، شما چیزی را در ذهن خود بازتولید می کنید.
 
این چیز می تواند نام کاربر باشد.
 
۵٫ این امر می تواند موج احساسات مثبتی را در شما پدید آورد زیرا از این که می بینید مطالب تان توسط یک یا چند کاربر share شده، لذت می برید.
 
اگر شما این کاربر را بشناسید، رشته ای از تداعیات ذهنی در مغز شما شکل می گیرد.
 
این کار معمولاً به طور ناخودآگاه صورت می پذیرد.
 
رابطه به اشتراک گذاری و تعمیق روابط
 
اگر شما مایل هستید که با کاربری ارتباط برقرار نمایید، به اشتراک گذاری راهی عالی برای جلب نظر وی در همان روزهای آغازین آشنایی است.
 
البته این کار فرایندی بطئی و زمان بر است.
 
در واقع به اشتراک گذاری راهکاری برای تعمیق روابط به شمار می رود، و این موضوع از آنجا ناشی می شود که کاربران چیزهایی را share می کنند که برای آنها جذاب است و جالب.
 
به دیگر سخن شاید بتوان به اشتراک گذاری را یک راه اعلام علاقه به کاربر صاحب محتوا دانست.
 
نتیجه گیری
 
به نظر نگارنده، به اشتراک گذاری اطلاعات، هسته اصلی معاشرت مجازی محسوب می شود.
 
معاشرت در گوگل پلاس یعنی جریان یافتن یک پیام از منبع اولیه آن به دیگر نقاط شبکه به همراهی حامل های مختلف روانی.
 
به صورت ساده یعنی به اشتراک گذاری محتواهایی که از دید کاربر مهم، قابل و ارزشمند است.
 
اگر بخواهیم از جنبه دیگری به موضوع بنگریم، می توانیم بگوییم که معاشرت گوگل پلاسی یعنی همکاری افراد با هم برای دستیابی به ظرفیت های پنهان و پیدایی که هر کاربر از آنها بهره مند است.
 
همانطور که پیشتر اشاره کرده ام، هر فردی که مطلبی را share می کند، ماهیت کار وی به گونه ای است که اغلب یک لینک برگشت به مالک مطلب نیز فراهم می آورد.
 
اگر چه این فرایند ممکن است در ابتدا قدری انتزاعی و مبهم جلوه کند ولی به نظر من از آن زمانی که اکوسیستم گوگل شروع به خودنمایی کرده، این امر یکی از خصلت های اصلی و بنیادی آن بوده است.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم