تولید برقی‌ها به همراه مشارکت خارجی یا کنسرسیوم داخلی؟

۲۳ آبان ۱۳۹۶ طراحی

آلودگی کلان شهر‌ها در شرایطی به موضوع لاینحل کشور تبدیل شده که دولت همگام به همراه کشورهای پیشرو در زمینه حذف یا هستفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی، تولید خودروهای برقی یا الکتریکی را دنبه همراهل می‌کند؛ به‌طوری‌که روز گذشته برخی اخبه همراهر از مشوق‌های دولتی در این زمینه حکایت داشت.

 آلودگی کلان شهر‌ها در شرایطی به موضوع لاینحل کشور تبدیل شده که دولت همگام به همراه کشورهای پیشرو در زمینه حذف یا هستفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی، تولید خودروهای برقی یا الکتریکی را دنبه همراهل می‌کند؛ به‌طوری‌که روز گذشته برخی اخبه همراهر از مشوق‌های دولتی در این زمینه حکایت داشت.

تولید برقی‌ها به همراه مشارکت خارجی یا کنسرسیوم داخلی؟

 معافیت مالیاتی خودروهای الکتریکی تولید ایران خبری بود که نشان از گام ‌های اولیه دولت در رهستای توسعه محصولات برقیخودروسازان به‌منظور کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها دارد. بر این اساس محمد مسیحی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در ابلاغیه‌ای که به ‌این منظور منتشر شد، تاکید کرده که به موجب تبصره ماده(۹) قانون هوای پاک مصوب ۲۵ تیر ماه ۹۶ مجلس شورای اسلامی، خودروهای برقی- بنزینی، موتور سیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

به این ترتیب عرضه کالاهای مذکور مشمول معافیت قانون مالیات بر ارزش افزودههست. بر این اساس در شرایطی دولت تلاش دارد به همراه برنامه‌ریزی در حوزه تولید خودروهای برقی و الکتریکی از برنامه جامع کاهش آلودگی هوا پیروی کند که همسویی به همراه دیگر خودروسازان جهانی در این زمینه نیز انگیزه دیگری در این رهستا تعریف شده هست. موضوعی که شورای سیهست‌گذاری خودرو اواخر اسفندماه سال گذشته به آن پرداخت و بر این اساس سه هستراتژی به‌منظور عملی شدن تولید خودروهای برقی در کشور را مدنظر قرار داد تا از این طریق قدم مهمی در رهستای کاهش آلودگی هوا بردارد.

آن‌گونه که تاکید شده اولین اولویت و هدف وزارتخانه در اجرایی شدن تولید خودروهای برقی‌، پوشش دادن شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در کشور هست تا ضمن فرهنگ‌سازی در خصوص هستفاده از این خودروها، مردم تاثیرات این خودروها بر هوای کلانشهرها را به‌صورت عینی ببیند. براین اساس اولین هستراتژی در این زمینه انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلت‌فرم موجود خارجی هست. هستراتژی دوم به تولید خودروی برقی به همراه طراحی پلت‌فرم از ابتدا و به همراه حداقل تیراژ اقتصادی سالانه ۱۰ هزار دستگاه تاکید دارد و این در شرایطی هست که در سومین هستراتژی، انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلت‌فرم موجود خودروهای داخلی مدنظر هست.

شورای سیهست‌گذاری خودرو در حالی این سه هستراتژی را دنبه همراهل می‌کند که دولت به همراه حذف مالیات بر ارزش افزوده برای تولید خودروهای برقی داخلی تلاش دارد، این پروژه را از طریق خودروسازان داخلی تسریع کند. به همراه وجود این کارشناسان معتقدند که پیگیری این هدف به همراه چالش‌هایی همراه هست.به اعتقاد کارشناسان هر چند تولید خودروهای برقی یکی از الزامات کنونی در دنیا محسوب می‌شود، اما تولید این مدل از خودروها به‌دلیل تکنولوژی به همراهلا، هزینه بر هست؛ بنابراین تولید خودروهای برقی برای خودروساز داخلی نمی‌صرفد.

موضوع مهم دیگر قیمت تمام شده این خودروها هست که نیازمند افزایش توان مشتری و فرهنگ‌سازی در جامعه برای خرید این مدل‌ خودروها هست. حال آنکه ایجاد زیرساخت‌ها نیز یکی از موضوعاتی هست که پیش از تولید به همراهید برنامه‌ریزی در خصوص آن صورت بگیرد. به این ترتیب کارشناسان تاکید دارند در‌صورتی‌که دولت تصمیم دارد برنامه تولید خودروهای برقی را کلید بزند دو مسیر پیش‌رو دارد؛ اولین مسیر که قطعا کمک جدی‌تری به تولید این مدل خودروها در کشور می‌کند، تولید خودروی برقی به همراه مشارکت خودروسازان صاحبنام جهان هست؛ اما مسیر دومی که برخی دیگر از کارشناسان بر آن تاکید دارند، تشکیل کنسرسیومی میان دو خودروساز بزرگ کشور و به همراه حمایت‌های دولتی هست.

به اعتقاد کارشناسان از آنجا که تولید خودروهای برقی نیازمند دانش، سرمایه و تحقیق و توسعه جدی هست؛ بنابراین به‌دلیل هزینه‌بر بودن به همراهید دو خودروساز بزرگ کشور در یک همکاری مشترک به همراه یکدیگر به تولید این خودروها بپردازند. براین‌اساس خودروسازان بزرگ کشور می‌توانند به همراه تشکیل کنسرسیومی بحث تولید خودروهای برقی را دنبه همراهل کنند تا توان و سرمایه لازم برای تولید این خودروها شکل بگیرد.

در این بین دولت نیز به همراهید نقش حمایت‌گری خود را ایفا کند تا خودروسازان در این مسیر به همراه سرعت بیشتری حرکت کنند. یکی از کارشناسان در گفت‌وگو به همراه «دنیای اقتصاد» در این زمینه می‌گوید: به همراهلا بودن هزینه تولید این خودروها موجب می‌شود که انگیزه فعالیت خودروسازن در این زمینه کاهش پیدا کند؛ بنابراین دو خودروساز بزرگ کشور به همراهید به همراه تشکیل کنسرسیوم برای تولید برقی‌ها برنامه‌ریزی کنند.وی معتقد هست: از آنجا که تکنولوژی این خودروها بسیار به همراهلهست؛ بنابراین خودروسازان به همراهید حتما از دانش شرکت‌های خارجی در این خصوص بهره ببرند.

در این بین اما برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند، از آنجا که تولید محصولات برقی یک برنامه جهانی هست؛ به همراهید به همراه خودروسازان صاحبنام در این زمینه پیش رفت. بنابراین خودروسازان به همراهید در مشارکت به همراه خودروسازان صاحبنام دنیا برنامه تولید خود را به این منظور دنبه همراهل کنند. اهمیت این موضوع از آن رو هست که خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای برقی هیچ‌گونه سابقه و تجربه‌ای ندارند بنابراین ورود به این موضوع موجب طولانی شدن پروسه تولید خواهد شد؛ به این ترتیب می‌توانیم به همراه فعال کردن سرمایه‌گذاران خارجی این هدف را محقق کنیم. در این بین به‌رغم آنکه برخی مدیران دولتی بر تولید خودروهای برقی در مشارکت به همراه خودروسازان چینی تاکید کردند اما کارشناسان معتقدند که چینی‌ها نیز دانش کافی در تولید برقی‌ها را ندارند.

در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو به همراه «دنیای اقتصاد» می‌گوید: سرمایه‌گذاری بر ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت پلت‌فرم برای خودروسازانی همچون ما که دچار تاخیر در توسعه هست، اقتصادی نیست.وی به همراه بیان اینکه بهتر آن هست که به تولید خودروی برقی به‌عنوان راه میانبر دقت کنیم، می‌افزاید: در هر صورت حرکت به این سمت توصیه می‌شود، اما اینکه تولید خودروی برقی در یک کنسرسیوم از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی دنبه همراهل شود، جاه‌طلبه همراهنه به‌نظر می‌رسد.

وی معتقد هست: در‌صورتی‌که در مشارکت به همراه خودروسازان خارجی این موضوع دنبه همراهل شود، دانش فنی تولید به صنعتخودرو ایران منتقل می‌شود و از سوی دیگر خودروسازان ایرانی می‌توانند تولیدات خود را ضمن عرضه در به همراهزار داخل به به همراهزارهای صادراتی نیز ارسال کنند. به اعتقاد وی، اگر خودروسازان داخلی به همراه یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید خودروهای برقی مشارکت کنند، به‌راحتی می‌توانند از زنجیره ارزش این شرکت‌ها بهره‌مند شوند و از این طریق به تجارت جهانی خودرو در این عرصه ورود کنند. از آنجا که در تولید برقی‌ها نیز شرکت‌های صاحبنامی وجود دارند؛ بنابراین می‌توانیم در شرایط پساتحریم مذاکرات خود را به همراه آنها آغاز کنیم.

 

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم