وبلاگ

MBA تحولی در دنیای بازاریابی

 

رشته تحصیلی MBA در حدود ده سال است که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود و اخیرا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. MBA مخفف عبارت Master of Business Adminstrator می‌باشد و دارای گرایش‌های متعددی می‌باشد که دانشجویان در سال دوم تحصیل می‌توانند گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند. MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته‌های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی می‌توانید در آزمون‌های مربوطه ثبت‌نام کنید.

MBA و چالش های آن:

رشته مدیریت ارشد کسب و کار به دلیل تفاوت‌های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته‌ها برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندی‌های هوشی و ذاتی خواهید بود که می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.

ما در مجموعه ATO قصد داریم تا شما را با دنیای آنلاین و بازاریابی در آن آشنا کنیم تا شما هم بتوانید با هر بودجه ای کسب و کار خود را راه اندازی کنید و در آن موفق شوید و بتوانید چرخ های اقتصاد ایران را به حرکت وادار کنید.

اهداف یادگیری MBA:

بگذارید این موضوع را با مثالی باز کنیم. شما حتما با نام آقای قلم‌چی دارنده بزرگ‌ترین مرکز آموزش کنکور آشنا هستید. قلم‌چی تا ده سال پیش یک دبیر ساده ریاضی و فیزیک بود و اتفاقا مردم با میل و رغبت حاضر هستند به موسسه او پول بپردازند سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور این اتفاق می‌افتد؟ چرا از میان این همه دبیر فقط یک نفر می‌تواند تا این حد موفق عمل کند؟ در واقع کار مدیریت ارشد کسب و کار همین است ام‌بی‌ای به شما به عنوان یک فرد عادی در هر تخصص و دانشی امکان می‌د‌هد تا ذهن خود را متوجه خلاءها، نیازها، شکاف‌ها و کمبودهای بازار کنید و بر اساس تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که بازار و کسب‌و‌کار شما می‌طلبد بهترین راه برای توسعه کسب‌وکار خود را پیدا کنید و سهم خود را از بازار افزایش دهید. مثال‌هایی ایرانی و خارجی از این دست بسیار هستند هایدا بزرگترین foob Fast زنجیره‌ای در ابتدا فقط یک ساندویچی ساده بود اما از همان ابتدا ایده‌ای بزرگ بود و یا ebay یک سایت معمولی بود ولی هم اکنون یکی از پر سودترین سایت‌های اینترنتی دنیاست.

MBA

MBA تا حد کمی به شما می‌آموزد که در ایجاد یا توسعه یک کسب‌وکار چگونه اولین باشید اما تا حد بسیاری به شما یاد می‌دهد چگونه در کسب‌وکار خود و در بازار رقابتی بهترین باشید.

هشت دانشگاه در ایران اقدام به جذب دانشجو در رشته MBA می کنند.

تاریخچه MBA:

رشته MBA در اواخر قرن نوزدهم میلادی متولد شد. زمانی که کارخانجات در پی نیروهای متخصصی بودند که دانش مدیریت را به شکل علمی و اجرایی بدانند. البته رشته مدیریت ارشد کسب و کار در ابتدا به این نام خوانده نمی‌شد.

دانشگاه هاروارد، اولین دوره MBA خود را در سال ۱۹۰۸ برگزار کرد. بعد از آن تا حدود یک دهه استقبال جدی از رشته مدیریت ارشد کسب و کار در کار نبود. از سال ۱۹۳۰ به تدریج مدرسه های کسب و کار به صورت جدی‌تر شکل گرفتند و رشته MBA و به طور کل دوره MBA (مستقل از شکل دانشگاهی یا غیر دانشگاهی آن)‌ در نقاط مختلف آمریکا مطرح شد. اگر چه در ابتدا رشته MBA دانشجویان کمی را پذیرفت و دوره MBA هاروارد با دانشجویان کمی آغاز شد اما سالهای اخیر، هر ساله حدود ۹۰۰ نفر در رشته MBA دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شوند.

چند دهه طول کشید تا در سال ۱۹۵۷ نخستین دوره حرفه‌ای برای آموزش تخصصی رشته MBA در اروپا در Insead فرانسه،‌ شکل گرفته و اجرا شود.

MBA و گرایش ها:

دوره دوساله تمام وقت MBA:

 در این شکل از اجرای دوره‌ها، سرفصل‌های رشته MBA به عنوان رشته کارشناسی ارشد،‌ طی مدت دو سال به دانشجویان آموخته می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر،‌ برای ورود به رشته مدیریت ارشد کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد، مصاحبه‌های مختلف در نظر گرفته شده و عمدتاً سابقه کار (ترجیحاً مدیریتی) نیز به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می‌شود. حجم محتوای چنین دوره‌ای معمولاً در حدود ۶۰۰ ساعت درسی در نظر گرفته می‌شود.

دوره‌ MBA نیمه وقت:

 در این شکل از اجرای دوره، دانشجویان در روزهای پایانی هفته یا در عصر روزهای کاری، در کلاسهای خود شرکت می‌کنند. چنین دوره‌هایی سه سال یا بیشتر طول می‌کشند.

مدیریت ارشد کسب و کار

دوره MBA ماژولار:

شکل دیگری از دوره مدیریت ارشد کسب و کار است که در آن، ممکن است به تناوب، کلاسهای دو یا سه هفته‌ای تشکیل شده و قسمت‌های بعدی،‌ در فواصل زمانی دیگر اجرا شود. این نوع دوره MBA‌ بیشتر به شکل سازمانی یا در شرایطی که اجرای پیوسته و منظم دوره با توجه به محدودیت سازمان یا دانشجو امکان‌پذیر نیست، به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می‌شود.

دوره MBA یکساله:

دوره MBA یکساله شکل دیگری از دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کار است که به دلیل کوتاه و فشرده بودن،‌ به طور خاص مورد استقبال مدیران قرار می‌گیرد. به دلیل نوع مخاطب این دوره‌ها، معمولاً هزینه ثبت نام در این گروه از دوره‌های MBA هم بالا در نظر گرفته می‌شود.

دوره مدیریت اجرایی یا EMBA:

دوره‌ Executive MBA‌ که گاهی به آن مدیریت اجرایی هم گفته می‌شود، به طور خاص برای مدیران در نظر گرفته شده است. فرض بر این است که مدیران نمی‌توانند مدت بسیار طولانی را صرف یادگیری و آموزش کنند و انتظار آنها دوره‌های کاربردی و فشرده‌تر است. دوره مدیریت ارشد کسب و کار از این شکل معمولاً در طی دو سال یا شاید کمی کوتاه‌تر برگزار می‌شود. به صورت عرفی در دنیا، مخاطبان چنین دوره‌هایی، کسانی هستند که بیش از ده سال سابقه کار دارند.

دوره MBA از راه دور:

این نوع دوره‌ها ممکن است به صورت مکاتبه‌ای، آنلاین، آفلاین و به هر شکل دیگری خارج از فضای رسمی آموزش فیزیکی اجرا شوند. امروزه بسیاری از مراکز آموزشی در دنیا این شکل از دوره MBA را نیز در میان پیشنهادهای خود مطرح می‌کنند.

مدارس کسب و کار بسیار زیادی در دنیا وجود دارند که امروزه این رشته را تدریس می کنند و در کشور ایران نیز به همین شکل است.

ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با رشته جذاب مدیریت ارشد کسب و کار آشنا کنیم تا بتوانید اطلاعات بیشتری نسبت به این رشته داشته باشید و در مقالات بعدی سعی می کنیم تا بیشتر درباره این علم بسیار بزرگ تالیف کنیم.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

آموزش طراحی سایت با e-cds

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن