استفاده از گوگل پلاس در بهبود کسب و کار وب سایت اینترنتی و پورتال ها

۸ مرداد ۱۳۹۶ طراحی

لابد شما هم این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که می گوید: اگر می خواهی کسی را یک روز سیر کنی به او ماهی بده و اگر می خواهی تمام عمر سیرش کنی به او ماهیگیری یاد بده.
 
من می خواهم این عبارت حکیمانه را به روز کنم: به طرف استخر ماهی بده و اصلاً ماهیگیری را فراموش کن!
 
با صفحات برند (Brand Pages) در گوگل پلاس، می توان گفت که گوگل استخر ماهی موتور جستجو را در اختیار شما قرار داده است.
 
چرا من چنین عقیده ای دارم؟
 
پاسخ: برخلاف برخی شبکه های اجتماعی گوگل که پیش از این شاهد بوده ایم (Buzz و Wave)، گوگل پلاس صرفاً محلی برای گپ زنی و share کردن نیست.
 
بلکه این شبکه به گونه ای طراحی شده که با تمام سرویس های گوگل به طور کامل ادغام و یکپارچه شود.
 
از آنجا که در وهله اول گوگل را به عنوان یک موتور جستجو می شناسند، بنابراین جای تعجب ندارد اگر بگویم اولین و کامل ترین ادغامی که ما تا کنون دیده ایم، همین انتقال داده های گوگل پلاس در یافته های گوگل است.
 
گوگل پلاس و یافته های گوگل
 


هر چند بر کارت ویزیت تجاری من عبارت social media marketing (بازاریابی رسانه های اجتماعی) درج شده است، ولی من پیشینه خوبی در زمینه تکنیک های سئو دارم. وقتی من برای اولین بار به فعالیت در گوگل پلاس پرداختم، این شبکه تجربه سئوی مرا خیلی برجسته و علنی کرد.

گوگل قصد دارد گوگل پلاس را در جواب های جستجوگر خود ادغام کند.
 
اگر در خصوص جمله فوق تردیدی وجود دارد، پس از ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۲ که گوگل سرویس Search Plus Your World را معرفی کرد، این شک و شبهه به طور کامل برطرف شده است.
 
در این سرویس که به «جستجو به علاوه دنیای شما» یا «جستجو کن به اضافه دنیای خودت» ترجمه می شود، این امکان فراهم شده که نتایج جستجوی شما بر اساس حساب گوگل پلاس به صورت شخصی در آید و به این ترتیب، محتوای شما و محتوای شبکه گوگل پلاس تان به نتایج هر جستجویی که در گوگل انجام می شود، اضافه گردد.
 
آن دسته از صفحات اینترنتی که توسط شبکه شما در گوگل پلاس توصیه شده است، در بالای لیست جواب های سوال از گوگل ظاهر می شود؛ اما این فقط نوک کوه یخ است!
 
به عنوان نمونه، خودم را مثال می زنم: هر چند بر کارت ویزیت تجاری من عبارت social media marketing (بازاریابی رسانه های اجتماعی) درج شده است، ولی من پیشینه خوبی در زمینه تکنیک های سئو دارم.
وقتی من برای اولین بار به فعالیت در گوگل پلاس پرداختم، این شبکه تجربه سئوی مرا خیلی برجسته و علنی کرد.
 
به همین دلیل من این موضوع را در کانون فعالیت هایم در شبکه های اجتماعی قرار داده ام.
 
این در حالی است که برخی کارشناسان، گوگل پلاس را «شهر ارواح» می نامند و برخی آن را فقط یک «کپی از فیس بوک» قلمداد می کنند.
 
داستان موفقیت
 
من داستان های زیادی در خصوص تاثیرات مثبت استفاده از گوگل پلاس بر کسب و کارها می توانم برای شما بازگو کنم ولی موردی که مرا بیشتر هیجان زده می کند، ماجرای خانم الینور تورن (Eleanor Thorne) در NC Mortgage Experts است.
 
Eleanor و شوهرش استیو (Steve) کسب و کار خود را در شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی آمریکا راه اندازی کردند.
 
ماجرا از دسامبر سال گذشته شروع شد.
 
از دسامبر تا ماه می ترافیک طبیعی سایت آنها ۵۰۰ درصد افزایش یافت؛ که البته رقمی بسیار قابل توجه و عبرت آموز است!
 
الینور که خود یکی از فعالان شبکه های اجتماعی به شمار می رود، نتوانست علت موضوع را دریابد به همین دلیل با من تماس گرفت و از من راهنمایی خواست.
 
من به همراه کارشناسان سئو از شرکت Virante فعالیت های الینور طی یک سال گذشته را بررسی کردیم و مشاهده نمودیم که وی به سراغ سئو نرفته و هیچ ترفندی – از قبیل لینک بیلدینگ – را عملیاتی نکرده است.
 
تنها چیز قابل توجهی که توانستیم پیدا کنیم این بود که خانم الینور در دسامبر سال ۲۰۱۲ یک صفحه برند در گوگل پلاس ایجاد کرده و لینکی از آن در وب سایت خود کار گذاشته است.
 
وی سپس در این صفحه شروع به انتشار محتوا نمود.
 
به نظر می رسد محتواهای جدید و باکیفیتی که خانم الینور به طور منظم بر این صفحه گوگل پلاس قرار می داد، رتبه و اعتبار او را نزد جستجوگر گوگل بسیار ارتقاء داده است.
 
اگر چه بیزینس این زن و شوهر بسیار محدود و کوچک است ولی اکنون آنها به عنوان جواب جستجوی برخی کلیدواژه های مهم، به طور مداوم در صفحه اول گوگل ظاهر می شوند.
 
این امر باعث شده آنها به قدری سفارش های جدید دریافت کنند که ناچار شده اند برای پیشبرد کارها، پرسنل جدیدی استخدام کنند و به کار بگمارند.
داستان هایی از این دست، زیاد اتفاق افتاده است.
 
من چنین ماجراهایی را به تعداد زیاد رصد و گرداوری کرده ام؛ داستان کسب و کارهایی که ابتدا گمنام بودند و مهجور ولی با استفاده از ظرفیت های گوگل پلاس توانستند پله های موفقیت را به سرعت طی کنند و بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشند.
 
ارزش داده های گوگل پلاس برای گوگل
 
بگذارید به روشنی بگویم که افزایش رتبه و ترافیک سایت – نظیر آنچه که در مورد خانم الینور شاهد هستیم – به طور خودکار صورت نمی گیرد.
 
یعنی نباید پس از راه اندازی یک صفحه در گوگل پلاس، به راحتی لم بدهید و منتظر انفجار ترافیک سایت تان باشید.
 
اولین گام این است که یک صفحه وب که بر سئوی آن به خوبی کار شده، به وب سایت تان لینک بدهید و آن را مرتباً با محتواهای ارزشمند به روز کنید.
 
پیش از آن که وارد بحث چگونگی انجام این کار شوم، اجازه دهید کمی درباره چرایی وقوع این رویداد توضیح دهم.
 
کارشناسان با اطمینان معتقدند که گوگل پلاس برای این ساخته نشده که جایی همچون دیگر شبکه های اجتماعی باشد.
 
گوگل از راه اندازی گوگل پلاس اهداف بسیار بزرگی در سر می پروراند.
 
گوگل می داند برای حفظ موقعیت خود به عنوان برترین جستجوگر اینترنتی در جهان، باید به طور مرتب کیفیت سیگنال های مورد استفاده در الگوریتم رتبه صفحه (PageRank) خود را بهبود بخشد.
 
رسانه های اجتماعی مکان مناسبی برای دریافت چنین سیگنال های مفیدی است ولی مسلماً گوگل در دسترسی به داده های کاربران در شبکه های بزرگ و سرشناسی همچون فیس بوک و توییتر با محدودیت های زیادی روبروست.
 
اینجا بود که آنها به فکر ایجاد شبکه خاص خودشان افتادند و بدین سان گوگل پلاس متولد شد.
 
البته گوگل باز هم به همین بسنده نکرده و سعی داشته به ورای به اشتراک گذاری ها و ها دست یابد.
 
گوگل برای رسیدن به این هدف، این امکان را فراهم آورده که نویسندگان فردی بتوانند محتواهای خود را به هویت مجازی شان لینک بدهند.
 
از سوی دیگر برندها نیز می توانند وب سایت شان را به فعالیت هایی که در این شبکه اجتماعی انجام می دهند، پیوند دهند.
 
گوگل با استفاده از این شیوه می تواند محتواهای ارزشمند و قابل اعتمادی را از این منابع بکر به دست آورد و رصد کند.
 
بنابراین به طور خلاصه، شما با لینک کردن سایت تان به صفحه برند گوگل پلاس می توانید این فضا  را برای گوگل ایجاد کنید که نگاه ویژه ای به محتواهای شما داشته باشد.
 
مراحل عملی کار
 
اکنون اجازه دهید قدری از فضای تئوری بیرون بیاییم و کار را به صورت عملی دنبال کنیم.
 
سوال: چگونه می توان با استفاده از قدرت گوگل پلاس، حضور کسب و کار خود در جستجوگر گوگل را رونق بخشید و بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت رهنمون شد؟
 
پاسخ: این مراحل را طی کنید:
 
۱٫ برای برند خود، یک صفحه خوش سئو در گوگل پلاس بسازید و آن را به گوگل بشناسانید.
 
۲٫ به هر جای وب که میزبان محتواهای شماست یا در آنجا با دیگران تعامل برقرار می نمایید، لینک بگذارید و این لینک ها را به قسمت About پروفایل اضافه کنید.
 
۳٫ به طور منظم در صفحه تان در گوگل پلاس محتواسازی کنید، حتی پیش از آن که تعداد دنبال کنندگان صفحه به رقم قابل توجهی برسد.
 
پیشنهاد می کنم به طور مرتب و پیوسته، مطالب جذاب و جدیدی در خصوص موضوعات خاص (که بهتر است مرتبط با کسب و کار شما باشد) در این صفحه درج کنید.
 
تغییر دادن محتواهای وب و یا پست های دست اول در گوگل پلاس از طریق re-share کردن آنها نیز می تواند در این خصوص مفید باشد.
 
این امر علاوه بر این که شما را در چشم گوگل جلوه گر می کند، باعث می شود کاربران با رغبت، شما را در حلقه خود جای دهند.
 
از آنجا که در حال حاضر گوگل پلاس اجازه ارسال مطلب از طریق ابزار گروه ثالث را نمی دهد، شما باید پست های تان را «به طور دستی» وارد کنید.
 
۴٫ با دنبال کنندگان خود تعامل داشته باشید.
 
صفحه خود را مرتباً برای آگاه شدن از کامنت های جدید یا به اشتراک گذاری های پست های تان چک کنید.
 
گوگل توصیه می کند که هر جا که ممکن است شما با یک شناسه شخصی گوگل پلاس وارد شبکه شوید و در صفحه برندتان پست بگذارید.
 
سپس در قالب همان شخص به کامنت ها پاسخ دهید (نه به عنوان برند).
 
این شیوه از نوعی تاثیر روانی برخوردار است و افراد را به برند نزدیک می نماید.
 
۵٫ وبلاگ نویسی و محتواسازی برای سایت خود را – که کاری خارج از فعالیت در گوگل پلاس است – همچنان ادامه دهید.
 
خاتمه
 
مواردی را که در بالا ذکر کرده ام، به طور مداوم و منظم پیگیری کنید.
 
ببینید بازدید کاربران از سایت تان – با استفاده از جستجوهای طبیعی – چه میزان فراز و فرود می یابد.
 
بسته به حوزه کاری شما و نیز دقت و استمرار تلاش هایتان، ممکن است بهره مندی از سئوی گوگل پلاس چند هفته تا چند ماه به طول انجامد.
 
ولی به هر حال اگر به این توصیه ها پایبند باشید من به نتایج نهایی کاملاً خوشبینم.
 
من این سخن را با توجه به تجارب و شواهدی که در این زمینه به دست آورده ام، بیان می کنم.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم