وبلاگ

آموزش طراحی وب سایت | پارت اول: استاندارد های طراحی وب سایت

 

در اولین بخش از آموزش طراحی وب سایت می خواهیم به مقوله ای بپردازیم که برای طراح سایت و تحویل نمونه کارهایی شیک و با کیفیت باید آن را بداند. استاندارد در هر مبحثی از مهمترین مسائل می باشد. در طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی نیز پارامتر هایی که موجب استاندارد سازی آن می شود از اهمیت بالایی برخوردارند؛ به طوری که جز الفبای طراحی وب سایت به حساب می آیند. وقتی صحبت از استاندارد سازی می شود ممکن است خیلی از ما خود را به زحمت نندازیم و بسیاری از کارها را از روش ساده تر انجام دهیم اما در بحث طراحی وب سایت یک همچین عملی برابر با مرگ کاری طراح می باشد؛ زیرا عدم رعایت استاندارد های لازم در طراحی وب سایت موجب پنالتی شدن سایت از سوی گوگل می شود. علاوه بر این موضوع، نبود استاندارد های لازم در طرح یک سایت کاهش حداکثری ترافیک ورودی سایت شما را به همراه دارد.

آموزش طراحی وب سایت و استاندارد سازی آن

در ادامه قصد داریم تا پارامترهایی که در طراحی یک وب سایت باید رعایت شوند را برایتان شرح دهیم. این مبحث می تواند شما را در امر آموزش طراحی وب سایت استاندارد شده یاری دهد. علاوه بر آن، با نحوه ی کار کارشناسان طراحی سایت وبینار نیز آشنا خواهید شد و در می یابید که وقتی می گوییم وب سایتی با کیفیت تحویل شما خواهیم داد از چه مواردی صحبت می کنیم.

تنها یک هاست و یک دامنه کافی است. نه بیشتر

ممکن است شرکت های دیگر به شما پیشنهادی بدهند مبنی بر اینکه برای سایت شما چندین دامنه بر روی یک هاست ثبت خواهیم کرد. موردی که در وبینار هیچگاه نخواهید دید. این کار بیشتر نشان دهنده ی سودجویی اینگونه شرکت ها می باشد. طبق آخرین قانونی که گوگل حدود سه سال پیش تصویب کرد. برای هر وب سایت باید تنها یک هاست و یک دامنه وجود داشته باشد. موردی که در بسیاری از سایت های ایرانی بعد از این همه سال همچنان رعایت نشده و عده ی زیادی از وب مستر ها برای یک وب سایت چندین دامنه گرفته و همه ی آن ها را بر روی یک هاست پارک می کنند. این موضوع باعث می شود تا گوگل سایت شما را خطا در نظر بگیرد و آن را از نتایج جستجوی خود حذف کند.

فونت مناسب استفاده کنید

اینکه چه فونت هایی مناسب وب سایت می باشند؛ یکی از مسائلی است که ممکن است هر طراحی به آن ها اشراف نداشته باشد در حالی که یکی از مباحث مهم در آموزش طراحی وب سایت می باشد. در صورتی که استفاده از فونت مناسب بر روی تجربه ی کاربر تاثیر بسزایی دارد. همانطورکه می توانید از نمونه کارهای گروه وبینار ببینید؛ ما از فونت هایی استفاده می کنیم که چشمان مخاطب را خسته نمی کنند و خواندن مطالب با این فونت ها راحتی خاصی در مخاطب به وجود می آورد. در نتیجه این موضوع باعث می شود که کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کرده و رنک وب سایت شما در گوگل افزایش پیدا کند.

در کنار این موضوع بهتر است به این نکته اشاره شود که هر چقدر هم که فونتی مناسب انتخاب کنید؛ ولی محتوایی تکراری در سایتتان قرار داده باشید؛ الگوریتم پنگوئن گوگل سایت شما را به عنوان یک وب سایت خطاکار شناخته و رتبه ی شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. البته شما می توانید محتوای سایتتان را به ما بسپارید تا به صورتی حرفه ای محتوایی تولید کنیم که مخاطب شما را جذب کند و آن ها را در سایت نگه دارد.

آموزش طراحی وب سایت

آموزش طراحی وب سایت

استفاده از گرافیک مناسب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد سایتی شده اید که در همان ابتدا با بنر های گوناگون و فلش زن سعی در جلب توجه شما داشته باشد. این گونه وب سایت ها در واقع به بخش گرافیکی سایتشان توجی ندارند و فقط می خواهند از بنر های خود پول به جیب بزنند. در صورتی که این پلن درآمد زایی کاملاً غلط است. زیرا با خسته کردن کاربر در همان ابتدای ورود، تنها باعث افزایش نرخ بانس ریت سایت می شوید. اما با یک استراتژی درست در این زمینه می توانید حتی بیشتر از روش “سیل بنر” درآمد کسب کنید. مشاورین تبلیغاتی ما با سال ها تجربه ای که در این زمینه کسب کرده اند. تمام راه و چاه این کار را می دانند و می توانند یک پلن درآمد زایی از بخش تبلیغات در سایت به شما ارائه دهند. این استراتژی به شما کمک می کند که در صورت نیاز به گسترش این بخش در سایت خود، ابزار لازم را در دست داشته باشید.

پس از ورود کاربر به وب سایت شما و گشت و گذار در آن این گرافیک و محتوای سایت شماست که او را در سایت نگه می دارد و یا فراری می دهد. انتخاب یک قالب درست و مناسب که معرفی برای برند شما نیز باشد کاری است که طراحان گرافیک ما بارها انجام داده اند و در آن به سطح کیفی بالایی رسیدند. نمونه کار های ما گویای کیفیتمان می باشند در نتیجه با مراجعه به صفحه نمونه کار وبینار می توانید طرح های گرافیکی طراحان ما را مشاهده کنید.

ریسپانسیو بودن وب سایت

از دیگر مباحث مهم آموزش طراحی وب سایت و استاندارد سازی آن، ریسپانسیو کردن سایت است. ریسپانسیو بودن یک وب سایت بدان معنا می باشد که باید در برابر دستگاههای مختلف و انواع مرورگرها پاسخگو باشد. یعنی بتوان وب سایت را در هر دستگاهی بدون کوچکترین بهم ریختگی به نمایش درآورد. طبق آمار منتشر شده از جانب گوگل نرخ ورود به سایت ها در سال های اخیر بیشتر از گوشی های موبایل و تبلت ها بوده و این اهمیت بالای ریسپانسیو بودن وب سایت شما را نشان می دهد. اما در این راه ممکن است اسیر برخی شرکت های سودجو شوید. آن ها برای اینکه به شما ثابت کنند وب سایتی که برایتان طراحی کرده اند ریسپانسیو است؛ در گوشی موبایل شما و گوشی خودشان سایت شما را به نمایش در می آورند. در صورتی که این کار نشان دهنده ی ریسپانسیو بودن کامل یک سایت نمی باشد. دستگاه های مختلف بسته به رزولیشنی که از تصویر به شما ارائه می دهند دارای تنظیمات خاص خود هستند. برای مثال گوشی های موبایل سامسونگ سری گلکسی اس، آیفون ایکس، آیفون ۶، آیفون اس ای و غیره، هر کدام دارای تنظیمات ریسپانسیو خاص خود هستند. حال از تبلت ها و آیپد ها بگذریم که هر مدل از آن ها دارای رزولیشنی خاص هستند. البته ناگفته نماند که تنها برای دیوایس های استاندارد باید عمل ریسپانسیو را انجام داد و برای همه ی دستگاه ها لازم به انجام این کار نیست.

تیم طراحی سایت وبینار ریسپانسیو کردن سایت شما را بر روی انواع دستگاه های استاندارد شده انجام می دهد. به طوری که هیچ گونه خلل و به هم ریختگی در نمایش وب سایتتان وجود نداشته باشد. در نتیجه کاربرانی که به وب سایت شما وارد می شوند با بهم ریختگی مواجه نشده و به سرعت سایت شما را ترک نمی کنند.

طراحی یک ماجراجویی برای کاربران سایت

IA) Information Architecture)

برخی افراد فکر می کنند که Information Architecture یا همان (IA) در واقع منویی است که در سایت استفاده می شود. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. منو ها تنها بخشی از IA به حساب می آیند و یکی از جنبه های آن هستند.

به طور کلی IA درباره ی سازمان دهی اطلاعات با شیوه ای واضح و منطقی است. سازمان دهی ای که یک هدف مشخص را دنبال می کند:

کمک به کاربران برای هدایت آن ها به یک مجموعه ی پیچیده از اطلاعات

یک IA خوب باید سلسله مراتبی ایجاد کند که با انتظارات کاربران همسو باشد.

اما یک سلسله مراتب درست و مکان یابی قابل درک با شانس اتفاق نمی افتند.

این موارد حاصل تحقیق و تست دقیق کاربران سایتتان هستند.

راه های مختلفی وجود دارد تا بتوانید درباره ی نیاز کاربرانتان تحقیق کنید. در واقع یک IA می تواند به نوعی با کاربران سایت مصاحبه کند و بخش عظیمی از اطلاعات بدست آمده را در اختیار شما قرار دهد.

یکی دیگر از مزایای IA استفاده از “مرتب سازی کارت های” است. به طوری که می تواند نتایج حاصل از آن را به اطلاع شما برساند.

“مرتب سازی کارت ها” یک روش ساده است که می توان از طریق آن فهمید بهترین راه حلی که می توان به وسیله ی آن محتوای وب سایت ها را دسته بندی و سازمان دهی کرد؛ کدام است. وضوح الگو هایی که به طور معمول از نتایج این روش حاصل می شود؛ دلیلی است که باعث علاقه ی IA به روش مرتب سازی کارت ها شده است.

این فاکتور مستقیماً در جریان انتظارات کاربران قرار دارد و اینکه کاربران بالقوه چگونه اطلاعات مختلف را دسته بندی می کنند؛ زیر نظر می گیرد.

باید گفت که IA برای اینکه بتواند بررسی کند آیا کاربران قادر هستند در سایت حرکت موثری انجام دهند یا خیر، به نتایج حاصل از تست های کاربرد سنجی نیاز دارد.

ساختار مِنو بهتر است که بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه ها ساخته شود.

روش “مرتب سازی کارت ها” نیز باید برای به دست آوردن مدل ذهنی ای که کاربران را راضی نگه می دارد؛ باید مورد تست قرار گیرد.

کارشناسان تجربه ی کاربری (UX) از روش “تست درختی”  استفاده می کنند تا مطمئن شوند که منوی مد نظرشان کارایی لازم را دارد. گفتنی است که آن ها این کارها را قبل از طراحی نهایی انجام می دهند.

“تست درختی”روشی است قابل اعتماد که می توان از طریق آن فهمید آیا کاربران سایت می توانند با منوی طراحی شده ارتباط برقرار کنند یا خیر؟

مکان یابی در کل سایت

مکان یابی سنگ بنایی است که سایت شما را قابل استفاده می کند. مهم نیست حتی اگر بهترین سایت دنیا را داشته باشید. اگر کاربران نتوانند در وب سایتتان راحت صفحه ی مورد نظرشان را پیدا کنند؛ سایت شما محکوم به فنا است.

به همین دلیل برای طراحی  یک سایت حرفه ای شما باید به چند اصل مهم پایبند باشید:

۱- سادگی: سایت شما باید بگونه ای طراحی شود که بازدیدکنندگان برای مکان یابی صفحات مورد نظرشان کمترین کلیک ممکن ار انجام دهند.

۲- وضوح: سیستم ناوبری سایت شما (سیستمی که کاربران شما را به محل مورد نظرشان هدایت یا منتقل می کند.) نباید به گونه ای باشد که خود برای بازدیدکننده ایجاد ابهام کند.

در واقع این سیستم باید به خودی خود واضح باشد تا بتواند کاربر را به محل مورد نظرش هدایت کند.

۳- ثبات: سیستم ناوبری باید برای تمامی صفحات سایت به یک شکل باشد و وجود نا هماهنگی در آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

علاوه بر این سه اصل مهم، موارد دیگری نیز هستند که به تجربه ی کاربری سایت شما بسیار کمک می کنند و باعث بهبود هر چه بیشتر آن می شوند.

۴- یک الگوی مشخص بر اساس نیاز های کاربران سایت برای سیستم ناوبری تعیین کنید: سیستم ناوبری سایت شما باید مطابق با نیاز های اصلی کاربران سایتتان طراحی شود.

یک گروه از اهداف مشخص هنگام طراحی این سیستم می تواند تعاملی خاص برای سایت شما به ارمغان بیاورد.

در نتیجه سعی کنید از این تعاملات به نفع خود استفاده کنید و آن ها را باب میل خود بسازید.

برای مثال اگر بخش زیادی از مخاطبانتان با مفهوم آیکون آشنا نیستند از منوی همبرگری استفاده نکنید.

۵- قابل رویت باشید: همانطور که جیکوب نیلسن گفت، اینکه دائماً جلوی چشم باشید بهتر است تا بخواهید در یاد ها بمانید.

با قابل رویت ساختن دائمی موارد مهم سیستم ناوبری سایت خود باید حافظه ی مخاطبانتان را بهینه سازید تا بتوانید آن ها را جذب خود کنید.

توجه کنید که موارد مهم در این سیستم همواره باید جلوی چشم مخاطبتان باشد و نباید فقط وقتی که فکر می کنیم آن ها نیاز دارند؛ ظاهر کنیم.

با رعایت موارد گفته شده تا حدودی شما می توانید در طراحی وب سایت حرفی برای گفتن داشته باشید.

از آن جایی که تعداد وب سایت های موجود در فضای اینترنت امروزه غیر قابل شمارش شده است؛ بسیاری از مخاطبان و بازدیدکنندگان امروزی با دیدن چند سایت مختلف می توانند وب سایت خوب و بد را تشخیص دهند. پس بهتر است که بیشترین تلاش خود را برای طراخی سایت موردنظرتان به خرج دهید.

آموزش طراحی سایت با e-cds

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن