وبلاگ

آموزش طراحی سایت | پارت دوم: چگونگی طراحی سایت حرفه ای

 

برای طراحی سایت حرفه ای لازم است از قوانین خاصی پیروی کنید. این قوانین شامل ده فاکتور مختلف می شوند که در این مقاله می خواهیم به توضیح آن ها بپردازیم.اعتماد سازی یکی از مهم ترین عواملی است که در طراحی سایت حرفه ای باید به آن توجه کرد. این عامل به قدری مهم است که اکثر کارشناسان برای ارزیابی کیفیت یک سایت، اول آن را بررسی می کنند تا بفهمند سایت مورد نظرشان چقدر قابل اعتماد به نظر می رسد. این اعتماد سازی باید از طریق شیوه ای که سایت را طراحی می کنید؛ حاصل شود.

در همین زمینه محققان به این نتیجه رسیده اند که ورودی های سایت شما در همان ثانیه ی اول و حتی قبل از اینکه مطالب سایت شما را بخوانند تصمیم می گیرند که به سایتتان اعتماد کنند یا نه. همین امر است که سبب می شود یک سایت با ورودی های زیاد، رتبه ای پایین در نتایج گوگل داشته باشد. در واقع ورودی ها پس این که به سایت شما وارد می شوند بلافاصله تصمیم می گیرند که دوست ندارند به این سایت اعتماد کنند و در همان لحظه از سایت خارج می شوند. این اتفاق باعث می شود بانس ریت سایت شما بالا رفته و گوگل علاقه ای به اعطای رتبه ی خوب به سایت شما نداشته باشد.

در ادامه به شرح ده فاکتوری که برای طراحی سایت حرفه ای از جمله طراحی فروشگاه اینترنتی باید آن ها را رعایت کنید خواهیم پرداخت.

۱- همواره به وعده های خود در طراحی سایت عمل کنید

طراحی سایت حرفه ای

همیشه به یاد داشته باشید که نسبت به کاربرانتان خوش قول باشید. اگر اعلام کرده اید که سایت تا هشت روز دیگر آماده می شود؛ در زمان مقرر طراحی سایت حرفه ای خود را به پایان برسانید.

یکی از اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از طراحان و یا مدیران سایت به کاربران خود قول یک محتوای بخصوص را می دهند و از این طریق میزان ثبت نام در سایت را بالا می برند. اما زمانی که باید آن مطلب به خصوص را تحویل دهند یا تعلل می کنند و یا آن مطلب را پر از تبلیغات می کنند. از نمونه های این اتفاق می توان به انتشار نامناسب خبرنامه ی برخی سایت ها اشاره کرد. این اتفاقات همگی موجب کاهش اعتماد کاربران نسبت به سایت شما خواهد شد.

۲- رعایت اصول سازگاری در طراحی سایت حرفه ای

طراحی سایت فروشگاهی

ممکن است با گذشت زمان تصمیم بگیرید که سایت خود را تغییر دهید و شکل و شمایل به روز تری در آن ایجاد کنید. مشکل بزرگی که هنگام انجام این تغییر به وجود می آید این است که امکان دارد کاربران از شمایل جدید سایت شما خوششان نیاید. این موضوع بزرگترین ضربه را به سایت شما خواهد زد. در نتیجه باید از دستور العملی که به شما می گوییم استفاده کنید.

اگر می خواهید تغییر ظاهری در سایت خود به وجود آورید باید این کار را به مرور انجام دهید. در ابتدا بررسی کنید که سلیقه ی کاربران سایت شما به چه صورت است و سپس با توجه به آن از طریق آزمون و خطا تغییرات جزئی در وب سایت خود به وجود آورید. وقتی که بالاخره این تغییرات با کوچ کاربران از سایت شما همراه نبودند می توانید به همین شکل تغییرات خود را ادامه دهید.

با رعایت این نکات شما می توانید تغییرات مورد نظرتان را بدون کوچکترین افت کاربر انجام دهید.

۳- برای طراحی سایت حرفه ای، حرفه ای رفتار کنید

توسعه دهنده ی سایت

امروزه که طراحان سایت به صورت چشمگیری افزایش یافته اند سلیقه های گوناگونی وارد حرفه ی طراحی سایت شده است. بسیاری از این سلیقه ها با ایده ای نو وارد شده اند که این ایده ها کاملاً مغایر با استاندارد های طراحی سایت است. اگر می خواهید طراحی سایت حرفه ای انجام دهید؛ پس باید حرفه ای رفتار کنید و هرچه که ذهنتان می رسد را در سایت پیاده نکنید.

رعایت چند نکته ی ساده باعث می شود تا مخاطبین شما به سایتتان اعتماد کنند و از اینکه در وب سایت شما حضور دارند احساس رضایت کنند. این نکات شامل موارد زیر می باشند:

  • سعی کنید تا آن جا که می شود صفحه ی سایتتان خلوت باشد و از قرار دادن افکت های شلوغ و بعضاً کور کننده خودداری کنید.
  • تا حد امکان رنگ فونت ها و رنگ پس زمینه با هم تفاوت داشته باشند. مثلاً رنگ فونت ها را رنگی روشن مانند سفید بگذارید و رنگ پس زمینه را نیز از طیف رنگ های تیره انتخاب کنید.
  • از فونت های عجیب و غریب برای متون خود استفاده نکنید. استفاده از فونت های ایران سنس، زیرو سنس و گاهاً شبنم می تواند انتخاب مناسبی برای فونت محتوای شما باشد.

رعایت تمامی این موارد به شما کمک می کند تا بتوانید مخطبین خود را در اولین لحظه ی ورود آن ها به سایتتان جذب کنید. علاوه بر آن اگر در حوزه ی طراحی سایت قصد ادامه کار دارید؛ از این طریق می توانید نمونه کار هایی فاخر برای خود تولید کنید.

۴- همواره نظم قالب سایت خود را حفظ کنید

طراحی سایت

گاهی ممکن است شما قصد ساختار شکنی داشته باشید و قالب سایت خود را در صفحات مختلف به شکلی متفاوت طراحی کنید. قبل از اینکه دست به این کار بزنید؛ باید بررسی شود که آیا این حرکت ساختار شکنانه ی من متعارف است یا خیر؟ آیا این موضوع باب میل کاربران سایت من خواهد بود یا خیر؟ پاسخ به این سوالات می تواند شما را در انتخاب حرکت بعدی خود کمک کند.

اگر کمی در زمینه ی طراحی سایت حرفه ای تجربه کسب کرده باشید. این موضوع را می دانید که کاربران از هر تغییری استقبال نمی کنند. در نتیجه نباید سرخود هر تغییری که باب میلتان بود را در در قالب سایت پیاده کنید.

برای مثال بعضی از سایت ها (به خصوص در طراحی فروشگاه اینترنتی) از چندین الگوریتم متفاوت برای طراحی قالب صفحات سایت استفاده می کنند. نتیجه ی این کار ظاهر متفاوت صفحات مختلف وب سایت می شود. در نتیجه کاربر نیز وقتی می بیند صفحه ی خرید به یک شکل می باشد و صفحه ی نهایی کردن خرید دارای ظاهری کاملاً متفاوت است؛ اعتماد خود را از دست می دهد و احتمال کمی دارد که خرید خود را نهایی کند.

۵- تقلید ممنوع

بسیاری از کارفرمایان دوست دارند که وب سایتی شبیه به رقبا داشته باشند. این یک اشتباه رایج است که فقط یک طراح سایت حرفه ای می تواند مشتری خود را از این اشتباه آگاه کند. وقتی شما چه از نظر عنوان و چه از نظر ظاهر سایتی شبیه به رقبا برای کارفرمایتان طراحی می کنید؛ ورودی های سایتتان به هیچ عنوان به شما و به آن کسب و کار اعتماد نخواهند کرد. این موضوع در ذهن آن ها به عنوان تقلب ثبت خواهد شد و بعد از آن عوض کردن ذهنیت آن ها کار بسیار سختی خواهد بود.

اگر کمی دقت کرده باشید همه ی کسب و کار های شناخته شده از طریق ایده ی جدیدی که مطرح کردند به موفقیت رسیدند. هیچ کسب و کاری از طریق کپی کردن از دیگران به جایی نرسیده است. در نتیجه پیشنهاد وبینار به شما این است که به عنوان یک طراح سایت حرفه ای هرگز سمت کپی کاری نروید؛ تا در آینده ی کاریتان حرفه ای بودن شما زیر سوال نرود.

۶- هدفتان جلب رضایت کاربر باشد؛ نه جلب رضایت گوگل

یکی دیگر از اشتباهاتی که امروزه از سوی طراحان وب سایت رخ می دهد این است که فکر می کنند طراحی سایت حرفه ای به معنای طراحی یک سایت گوگل پسند است. در صورتی که این تفکر کاملاً غلط می باشد. هنگامی که سایت مورد نظرتان را طراحی می کنید طبیعی است که تمامی اصول سئو را در کد های خود رعایت کنید. اما این که هدف اصلی شما جلب رضایت ربات های گوگل باشد؛ به هیچ وجه رویه ی درستی نخواهد بود. شاید ورودی های سایتتان بیشتر شود؛ ولی وقتی هدفتان جلب رضایت کاربران نباشد؛ قادر نخواهید بود ورودی های سایتتان را نگه دارید.

به دنبال این اتفاق بانس ریت سایت شما بالا رفته و نمره ی منفی از گوگل دریافت خواهید کرد. علاوه بر آن ربات های گوگل پس از مدتی به اشتباه شما پی می برند و در نتیجه موفقیت موقت شما را به یک باره به باد می دهند.

۷- طراحی سایت کاربر پسند رمز موفقیت شما

طراحی سایت اختصاصی

وقتی می خواهید سایتی را طراحی کنید؛ به نیاز کازبزان آن سایت توجه ویژه ای داشته باشید. وقتی ورودی های سایتتان ببیند تیتری که بر روی آن کلیک کرده اند با محتوای درون آن کاملاً متفاوت است؛ بلافاصله از سایت شما خارج می شوند. در نتیجه در وهله ی اول باید به نیاز کاربران هدفتان توجه نمایید.

از ایجاد پاپ آپ های بی جا جداً خودداری کنید. زیرا وقتی کاربر ببیند که بیشتر از اینکه به نیاز او توجه شود به نیاز تبلیغاتی سایت توجه شده است؛ اعتماد خود را نسب به  وب سایت از دست خواهد داد و احتمال اینکه تعاملش را با سایت شما شروع کنند تا حد زیادی کاهش می یابد.

از دیگر نکاتی که در طراحی سایت حرفه ای باید به آن توجه کنید؛ این است که تا حد امکان از نوشتن جملات تبلیغاتی پرهیز کنید و بگذارید کاربران خود جذب سایت شما بشوند.

۸- کاربر را ساده لوح فرض نکنید

خیلی مهم است که کاربر احساس نکند او را خنگ و ساده لوح فرض کرده اید. بهترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید؛ عدم توضیح واضحات است. لازم نیست ساده ترین موارد را نیز برای کاربران توضیح دهید. وقتی آن ها احساس کنند که به شعورشان توهین شده است؛ علاوه بر اینکه دیگر وارد سایت شما نخواهند شد؛ تبلیغات منفی نیز علیه سایت شما انجام خواهند داد.

به طور مثال قرار دادن توضیحات بیشتر برای هر آیکون در سایت تنها در صورتی قابل قبول است که آن آیکون چیزی جدیدی را نشان دهد که کاربرانتان قبلاً با آن آشنا نشده اند. در این مورد می توان به پنل Google Adwords اشاره کرد. زیرا تمام اصطلاحاتی که در خود گنجانده را از طریق یک Extra Note یا همان توضیحات اضافی برای کاربران شرح داده است.

۹- در شخصی سازی سایت برای کاربرانتان زیاده روی نکنید

استراتژی طراحی سایت

ممکن است گاهی اوقات شما از روی حسن نیتتان بخواهید سایت خود را مطابق با سلیقه ی کاربرانتان طوری طراحی کنید که آن ها حس شخصی بود سایت را داشته باشند. یعنی احساس کنند که گویی وارد سایت خودشان شده اند. این مسئله بسیار فاکتور خوبی است که می توان آن را در هر وب سایتی پیاده کرد. اما مشکلات از جایی شروع می شود که این کار از حد خود بگذرد. آن موقع است که کاربران احساس می کنند که وارد حریم شخصیشان شدید و این حس به آن ها القا می شود که گویی دارد از آن ها جاسوسی می شود.

برای اینکه این مشکل پیش نیاید همیشه حواستان باشد تا جایی سایت خود را شخصی سازی کنید که از اطلاعات محرمانه ی کاربرانتان در جایی استفاده نشود. در نتیجه علاوه بر اعتمادی که نزد کاربران نسبت به وب سایتتان به وجود می آید؛ حس رضایت آن ها نیز از بودن در سایتتان تا حد چشمگیری افزایش می یابد.

۱۰- رعایت ریسپانسیو بودن سایت

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی یک سایت حرفه ای نیازمند فاکتور های متعددی است که تا اینجای مقاله به بسیاری از آن ها اشاره کردیم. اما شاید مهم ترینِ این موارد رعایت ریسپانسیو بودن سایت باشد. یک سایتِ ریسپانسیو این قابلیت را دارد تا در دستگاه ها و پلتفرم های مختلف با کیفیتی مناسب به نمایش در بیاید. در دنیای امروزی بسیاری از افراد با گوشی و یا تبلت خود وارد سایت های مورد نظرشان می شوند. در نتیجه اهمیت ریسپانسیو بودن سایت در اینجا کاملاً مشهود است.

در صورتی که بتوانید تمامی این ده مورد را در سایت خود رعایت کنید؛ در واقع شما طراحی سایت حرفه ای انجام داده اید و می توانید از این بابت نمونه کار هایی کاملاً حرفه ای نشان مشتریانتان دهید.

در انتها نیز باید گفت که اگر تازه وارد حوزه ی طراحی سایت شده اید و هدف شما طراحی سایت حرفه ای است؛ باید سعی کنید بیشتر تمرکز خود را بر روی یادگیری بر اساس تجارب طراحان حرفه ای سایت قرار دهید. زیرا درصد بالایی از کار طراحی سایت بسته به تجربه ی خود فرد صورت می گیرد.

آموزش طراحی سایت با e-cds

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن